اگر از آرتروز رنج می برید و به شما توصیه شده است (به تشخیص پزشک) تحت جراحی تعویض مفصل زانو یا لگن قرار بگیرید، احتمالاً می خواهید گزینه هایی که پیش رویتان است را بسنجید. اطلاعات متنوعی در رابطه با جراحی تعویض مفصل و انواع پروتز ها وجود دارد و فرآیند انتخاب برند پروتز اغلب گیج کننده است. در این جا سعی داریم به شما در یافتن بهترین پروتز زانو برای عمل تعویض مفصلتان کمک کنیم.

بهترین مارک پروتز زانو

معمولاً بیمار در این شرایط با مشورت اطرافیان و جستجو در اینترنت تصمیم می گیرد از چه برند پروتزی استفاده کند. با این حال باتوجه به پیچیدگی موضوع، سوالاتی در ذهنش شکل می گیرند که کاملاً قابل درک هستند.

سوالات متداول بیماران درباره پروتز زانو

  • از چه راهی می توان بهترین برند پروتز زانو یا لگن را شناسایی کرد؟
  • آیا می توان به هر منبع خبری اعتماد کرد؟
  • چرا بعد از جستجو کردن در فضای مجازی جواب قطعی سوالمان را پیدا نمی کنیم؟

و در نهایت

  • بر چه اساسی تصمیم نهایی بگیریم؟!

دراین مقاله تلاش خواهیم کرد به شما بگوییم چطور می شود برای عمل تعویض مفصل خود تصمیم بهتری بگیرید.

سطح بندی برند های پروتز مفصل زانو عموما بر اساس سه معیار صورت میگیرد:

1. طول عمر پروتز

بعد از عمل تعویض مفصل. پروتز مفصل مصنوعی تا پایان عمر یکی از اعضای بدن شما خواهد بود و طول عمر آن، مهمترین ویژگی است که باید در مورد آن تحقیق کنید. از این رو انتخاب بهترین پروتز زانو باید مبنی بر طول عمر آن باشد.

2.سهم بازار جهانی کمپانی

سهم بازار جهانی کمپانی تولید کننده مخصوصاً در کشور های پیشرفته مثل آمریکا و اروپای غربی. با توجه با استانداردهای بالای سیستم بهداشت و درمان در کشورهای توسعه یافته، میزان فروش کالا در این بازارها حاکی از کیفیت و عملکرد مناسب محصولات سلامت محور تلقی میشود.

3. داشتن استاندارد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)

بنابراین سوالات درستی که شما را به انتخاب بهترین پروتز زانو برای جراحی تعویض مفصل میرساند به ترتیب اهمیت به این شرح است:


1. طول عمر پروتز مورد نظر چقدر است؟ آیا مستند معتبری برای این ادعا وجود دارد؟
2. برند پروتزی که از آن خرید میکنید، چه سهمی از بازار جهانی دارد؟
3. آیا این پروتز اجازه فروش در بازار آمریکا را دارد یا به عبارت دیگر استاندارد (FDA) دارد؟
در پایین مختصرا به هریک از سوالات بالا پاسخ خواهیم داد.
1. طول عمر مفید پروتز مفصل مصنوعی بعد از عمل تعویض مفصل چقدر است؟ آیا مستند معتبری در این خصوص وجود دارد؟

پاسخ به سوالات بیماران در خصوص بهترین پروتز زانو

در پاسخ به این سوال باید گفت که هرچند طول عمر پروتز مفصل مصنوعی به عوامل گوناگونی بستگی دارد ولی با توجه به اهمیت موضوع، در کشورهای پیشرفته مراکزی جهت بررسی این مسئله وجود دارد که طول عمر پروتزهای زانو و لگن را بعد از عمل جراحی در بیماران بررسی و به صورت سالیانه گزارش آن را منتشر میکنند.
از جمله معتبر ترین این مراکز ، مرکز ملی ثبت داده های تعویض مفصل انگلستان UK National joint registry است که اطلاعات و نتایج دو دهه تعویض مفصل زانو و لگن در این کشور را پایش و به صورت سالیانه منتشر میکند.
برای مثال، در آخرین گزارش منتشر شده پروتز زانوی مدل PFC Sigma از برند DePuySynthes متعلق به کمپانی جانسون اند جانسون با کسب بهترین رتبه در مقایسه با دیگر پروتزهای زانو، با بیشترین تعداد جایگذاری های ثبت شده در دو دهه گذشته در کشور انگلستان ( 416,000 مورد)، کمترین نرخ نیاز به عمل مجدد(Revision) بعد از 15 سال ( 3.1 % ) را داشته است.

نرخ عمل مجدد بهترین پروتز زانو

نمودار نرخ عمل مجدد انواع پروتز زانو
تعداد عمل های تعویض مفصل زانو با پروتزهای مختلف

 
برای آشنایی بیشتر با این گزارش اینجا کیلک کنید.


2. سهم بازار جهانی برند ها چقدر است؟
سهم بازار برندهای معتبر ارتوپدی به صورت سالیانه در گزارشات مختلفی منتشر میشود. یکی از معتبرترین این گزارشات، گزارش سالیانه صنعت ارتوپدی است ( The Orthopaedic Industry Annual Report®) که به صورت سالیانه وضعیت بازار محصولات ارتوپدی را رصد و گزارش میکند. متاسفانه آنچه در بین بیماران رایج است، سوال در خصوص کشور سازنده است. در صورتی که سوال درست، پرسش در خصوص میزان فروش یک برند مفصل مصنوعی در بازار های مهم دنیاست.
کمپانی جانسون اند جانسون بزرگترین کمپانی تولید محصولات پزشکی در دنیاست و محصولات ارتوپدی آن که تحت برند DePuySynthes با سهم 18 درصدی از کل فروش محصولات ارتوپدی در بازار بین المللی، بزرگترین شرکت فعال حوزه محصولات ارتوپدی محسوب میشود.

میزان فروش کمپانی های تولیدکننده پروتز های زانو و لگن




3. آیا پروتز زانو یا لگن مورد نظر استاندارد FDA برای فروش در بازار آمریکا را دارد؟
اخذ مجوز برای فروش در بازار آمریکا میتواند به عنوان یکی از معیارهای کیفی بعد از طول عمر و سهم بازار جهانی مورد بررسی شما قرار گیرد چراکه اخذ مجوز FDA آمریکا مراحل دشوار تری از مجوز CE در اروپا دارد.
برای اطلاع از صحت این موضوع میتوانید مستندات مربوطه را از فروشنده بخواهید و برای صحت سنجی نیز میتوانید به سایت  https://www.fda.gov/medical-devices مراجعه کنید.
برای نمونه میتوانید مستندات مربوط به تاییده های FDA پروتزهای برند DePuySynthes متعلق به کمپانی جانسون اند جانسون آمریکا را از طرق لینک های زیر مشاهده کنید.

انتخاب پروتز مناسب فرآیند حساس و پیچیده ای است، امیدواریم با طرح سوالات درست، به شما در یافتن پاسخ مناسب کمک کرده باشیم.