سیگار کشیدن یکی از عوامل خطرناک برای سلامتی است که می‌تواند تأثیرات منفی جدی بر نتایج پس از عمل تعویض مفصل داشته باشد. کادر درمان معمولاً توصیه می‌کنند که افراد سیگاری تا زمانی که سیگار را ترک نکرده‌اند، عمل تعویض مفصل را به تعویق بیندازند. در این مقاله به بررسی تاثیر سیگار بر عمل تعویض مفصل و اهمیت ترک سیگار قبل از جراحی پرداخته‌ایم.

تحقیقات درباره عوارض سیگار بعد از عمل تعویض مفصل

در تحقیقاتی که بر روی بیماران عمل تعویض مفصل لگن و زانو انجام شده است:

11درصد بیماران سیگاری بوده‌اند.

33 درصد بیماران در گذشته سیگاری بوده‌اند.

57 درصد بیماران غیر سیگاری بوده‌اند.

طی این تحقیقات نتایج زیر به دست آمده است :

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری و افرادی که در گذشته سیگاری بوده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی و سکته قلبی پس از عمل تعویض مفصل هستند. همچنین، مصرف داروهای اپیوئید در افراد سیگاری بعد از عمل افزایش یافته و میزان مرگ و میر آنها نیز بیشتر بوده است.

آیا قبل از عمل تعویض مفصل باید سیگار را ترک کرد؟

استعمال دخانیات با عوارض بعد از عمل بیشتر، استفاده بیشتر از بی‌حسی و افزایش مرگ و میر در پی جراحی آرتروپلاستی همراه است. بیشتر پیامدهای نامطلوب در افرادی که در گذشته سیگاری بوده‌اند، کاهش یافته است. بنابراین باید قبل از عمل جراحی آرتروپلاستی، ترک سیگار را تشویق کرد.

سیگار باعث آسیب دیدگی مفاصل می شود!


به گزارش OrthoInfo، سالانه بیش از 440،000 نفر در ایالات متحده بر اثر بیماری های مرتبط با دخانیات جان خود را از دست  می دهند. برخی از آسیب های ناشی از سیگار را نمی توان ترمیم کرد، اما سایر اثرات منفی بر بدن شما را می توان به سادگی با ترک سیگار  کاهش داد. یکی از خطراتی که می توان کاهش داد، آسیب دیدگی مفصل است. ترک سیگار به مفاصل شما اجازه می دهد قدرت خود را بازیابند و خطر شکستگی را کاهش می دهد.

تاثیرات سیگار بر مفاصل و استخوان‌ها

سیگار کشیدن می‌تواند تاثیرات مخربی بر مفاصل و استخوان‌ها داشته باشد. برخی از این تاثیرات عبارتند از:

– افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان که باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی می‌شود.

– کند کردن بازسازی استخوان‌ها توسط نیکوتین.

– کاهش جذب کلسیم بدن که باعث شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.

– تجزیه استروژن که برای حفظ اسکلت لازم است.

عوارض عمل تعویض مفصل زانو

به دلیل این اثرات مخرب، احتمال پارگی تاندون و سایر آسیب‌ها در افراد سیگاری تقریباً دو برابر بیشتر است. همچنین با افزایش سن، احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید و کمردرد در آنها بیشتر می‌شود.

آیا سیگار کشیدن ریکاوری تعویض مفصل را سخت‌تر می‌کند؟

اگر سیگاری هستید و نیاز به تعویض مفصل دارید، جراحان توصیه می‌کنند که قبل از جراحی سیگار را ترک کنید. مطالعات نشان داده است که بیماران تعویض مفصل که قبل و بعد از عمل به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، 10 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری به جراحی مجدد تعویض مفصل نیاز دارند. همچنین احتمال بروز عوارضی از جمله لخته شدن خون، ضربان قلب نامنظم و نارسایی کلیه در آنها بیشتر است.

سیگار کشیدن بعد از عمل تعویض مفصل

این به این دلیل است که استخوان‌های افراد سیگاری نمی‌توانند به خوبی بهبود یابند و با فلز پروتز زانو سازگار شوند. به گفته دکتر آدولف لومباردی، رئیس جراحان ایمپلنت مفصلی در نیو آلبانی، اوهایو، در بدن افراد سیگاری، خون رسانی جهت ترمیم زخم ممکن است ۲۵ درصد کمتر از افراد غیرسیگاری انجام شود.

اگر نتوانم سیگار را ترک کنم چه؟

قابل درک است که ترک کردن سیگار کار سختی است، اما باید بدانید که ترک سیگار می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. بسیاری از بیمارانی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، به دلیل شکنندگی استخوان‌ها با عوارض جدی، شکستگی یا نیاز به جراحی مجدد مواجه می‌شوند.

نتیجه‌گیری

ترک سیگار قبل از عمل تعویض مفصل می‌تواند بهبود چشمگیری در نتایج پس از جراحی داشته باشد. توصیه می‌شود که افراد سیگاری قبل از اقدام به این نوع جراحی، تاثیر سیگار بر عمل تعویض مفصل را جدی بگیرند تا خطرات و عوارض بعد از عمل کاهش یابد و کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.

مراجع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov