سلامت و نیروی استخوان های ما بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به یک رژیم غذایی متعادل و روند ثابتی از مصرف مواد مغذی، به ویژه کلسیم و  ویتامین D، بستگی دارد.کلسیم از مواد معدنی تاثیرگذاریست که در بدن انسان به ساخت و حفظ استخوان ها و دندان های سالم و قوی کمک می کند.

همچنین برای سایر عملکردهای فیزیکی مثل کنترل ماهیچه ها و گردش خون اهمیت بالایی دارد.کلسیم در بدن ساخته نمی شود بلکه باید از طریق غذایی که می خوریم جذب شود. به این منظور، بدن به ویتامین D نیاز دارد.

اگر در رژیم غذایی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، کلسیم به مقدار کافی وجود نداشته باشد، کلسیم موجود در استخوان ها به سمت کم شدن و تمام شدن پیش می رود. با گذشت زمان، این امر موجب می شود استخوان ها ضعیف شوند که در نهایت ممکن است باعث بروز پوکی استخوان می شود.

انتخاب غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند یکی از راه هاییست که می توند به شما در دریافت مقدار کافی کلسیم در مصرف روزانه خود دست پیدا کنید.

در اینجا برخی از منابع غذایی اصلی کلسیم برای کمک به برنامه ریزی وعده های غذایی شما اشاره کرده ایم:

غذاهای مقوی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

  • ماست ساده کم چرب
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم
  • میوه
  • پنیر کم چرب
  • ساردین، کنسرو شده در روغن
  • شیر کم چرب
  • ماهی سالمون
  • بستنی وانیلی
  • بروکلی خام
  • آب

از آنجایی که تغذیه بعد از عمل تعویض مفصل زانو برای بهبودی و تسریع فرآیند ریکاوری شما ضروریست، اگر به اندازه کافی تغذیه صحیحی نداشته باشید، به زودی دچار ضعف جسمانی و خستگی شده و نمی توانید از خود مراقبت کنید.

بعد از عمل زانو چه بخوریم ؟

در اینجا می توانید ببینید بشقابتان در هر وعده غذایی شما بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید حاوی چه مواد غذایی باشد.

برای میان وعده
برای وعده های غذایی
صبحانه
ناهار
شام
میان وعده

تاثیر تغذیه پس از عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو یک فرآیند جراحی پیشرفته است که به بهبود کیفیت زندگی بیماران با مشکلات مفصل زانو کمک می‌کند. پس از این عمل حیاتی، تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در بهبود سریع و کامل بیماران دارد. در این مقاله، به بررسی اصول و توصیه‌های تغذیه بیماران پس از عمل تعویض مفصل زانو می‌پردازیم.

تغذیه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو : توصیه ها

مصرف کالری کافی

   بیماران پس از عمل تعویض مفصل زانو به کمبود انرژی و کاهش اشتها ممکن است برخورد کنند. بنابراین، تضمین مصرف کالری کافی از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف غذاهای پرانرژی، مانند میوه‌ها، سبزیجات و منابع پروتئینی، از جمله مرغ، گوشت قرمز کم چرب، ماهی و تخم‌مرغ توصیه می‌شود.

پروتئین

   پروتئین یکی از اجزای اصلی برای بازسازی و بهبود بافت‌های زخمی است. بیماران در تغذیه پس از عمل تعویض مفصل زانو باید به میزان کافی پروتئین مصرف کنند. منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی، سویا، لبنیات و تخم‌مرغ را در رژیم غذایی خود جای دهند.

ویتامین و مواد معدنی

   مصرف مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، دی و کلسیم برای سلامت استخوان و بافت‌ها بسیار حائز اهمیت است. میوه‌ها، سبزیجات تازه، میوه‌های نیازمند جوانه‌زنی و مکمل‌های مغذی می‌توانند منابع خوبی از این مواد باشند.

آب

   مصرف آب بسیار مهم است تا از خطر دچار شدن به عفونت‌ها و بهبود فعالیت سلولی بیمار حمایت شود. بیماران بعد از جراحی زانو باید از مصرف مقدار کافی آب مطمئن شوند.

مصرف فیبر

   بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ،با مصرف میزان کافی فیبر می‌توانند مشکلات گوارشی را کاهش دهند. میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر می‌توانند به بهبود عملکرد گوارشی کمک کنند.

نتیجه‌گیری

تغذیه مناسب پس از عمل تعویض مفصل زانو بسیار حائز اهمیت است تا فرآیند بهبودی بیماران سریع‌تر و با کیفیت‌تر صورت گیرد. رعایت اصول تغذیه و مصرف مواد غذایی مناسب می‌تواند به موفقیت عمل جراحی و بهبودی بیماران کمک کند. همچنین، قبل از اعمال هر تغییراتی در رژیم غذایی، توصیه می‌شود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا با رعایت بایدها و نبایدها بعد از جراحی زانو دوره نقاهت کوتاه تری را سپری کنید.

منابع:

https://www.allinahealth.org

https://orthoinfo.aaos.org