• بعد از عمل تعویض مفصل زانو چقدر می توانم راه بروم؟
  • چه مدتی بعد از عمل می توانم ورزش را شروع کنم؟
  • راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه کمکی به بهبود و ریکاوری می کند؟

ورزش و پیاده روی منظم می‌تواند به شما در بازیابی قدرت و بهبود حرکت کمک کند تا به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. اما باید مراقب باشید که به زانوی خود فشار زیادی وارد نکنید تا از درد و تورم جلوگیری کنید.در این مقاله تلاش کرده ایم به سوالات بیماران درباره ورزش کردن و راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو پاسخ دهیم .

ورزشهای بعد از عمل تعویض مفصل زانو

دوره ریکاوری تعویض مفصل زانو

معمولاً بیماران می‌خواهند بدانند که چه مدت بعد از عمل تعویض مفصل زانو می‌توانند راه بروند و راه رفتن آن ها تا چه حد به خم شدن زانو و انعطاف آن کمک خواهد کرد. بیشتر بیماران یک تا دو روز بعد از جراحی ترخیص می شوند، اولین راه رفتن بعد از عمل در چند ساعت بعد از بیدار شدن بیمار بعد از عمل انجام می شود که در آن بیمار به کمک پرستاران و وسیله هایی مثل واکر داخل اتاق قدم میزند.

مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو

 بهبودی کامل از عمل تعویض مفصل زانو بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد. مهمترین بخش بهبودی در شش هفته اول اتفاق می‌افتد. در این دوره نیاز به استراحت و مراقبت فراوان دارید، اما برای حفظ جریان خون و تسریع در بهبودی، باید با کمک کسی مسافت‌های کوتاه را پیاده‌روی کنید.

فعالیت های بعد از تعویض مفصل زانو

سه هفته اول

پزشک شما را تشویق می‌کند که با عصا یا واکر خود راه بروید و استراحت کنید تا تورم و درد کاهش یابد. تمریناتی در خانه انجام دهید که عضلات پا را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری زانوی شما را افزایش دهد. هدف این است که بتوانید زانوی خود را حداقل 120 درجه خم کنید.

چهار تا شش هفته

در این مدت، می‌توانید هر بار حدود 10 دقیقه یا بیشتر بدون وسایل کمکی راه بروید. پزشک ممکن است به شما اجازه دهد دوباره رانندگی کنید.

هشت تا دوازده هفته

برنامه‌های فیزیوتراپی معمولاً 8 تا 12 هفته طول می‌کشند. در این مرحله باید بتوانید مسافت‌های بیشتری را پیاده‌روی کنید و به فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری بپردازید. پزشک ممکن است به شما اجازه دهد فعالیت‌های ساده دیگری مانند نرمش های سبک یا یوگا را انجام دهید.

یک سال بعد از جراحی

یک سال بعد از عمل، پیشرفت زیادی خواهید داشت و زانوی شما به قدرت کامل خود خواهد رسید. در این زمان، باید بتوانید به بیشتر فعالیت‌های خود بازگردید.

ورزش‌های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مهم است که بدون اعمال فشار زیاد به زانوی خود، برنامه فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بعد از تعویض مفصل را دنبال کنید. ورزش‌هایی مانند کشش، پمپاژ ماهیچه‌ها و خم کردن زانو می‌تواند به کاهش تورم، افزایش دامنه حرکتی و تقویت بدن شما کمک کند.

پیاده روی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

راه رفتن بعد از عمل

پیاده‌روی به شما کمک می‌کند استقلال حرکتی خود را باز یابید. با استفاده از عصا یا واکر در خانه قدم بزنید و به مرور مسافت و زمان راه رفتن را افزایش دهید.

فعالیت های بعد از تعویض مفصل زانو

پمپ مچ پا

این تمرین عضلات ساق پا و مچ پا را تقویت می‌کند، تورم را کاهش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد. به پشت دراز بکشید، پای خود را دراز کرده و مچ پا را به سمت بالا و پایین حرکت دهید.

خم شدن زانو بعد از عمل تعویض مفصل زانو

اسلاید پاشنه

این تمرین عضلات ران و زانو را تقویت کرده و دامنه حرکتی زانو را افزایش می‌دهد. به پشت دراز بکشید و پای خود را به سمت بدن بکشید و سپس به مدت 10 ثانیه نگه دارید.

ورزش بعد از عمل زانو

تمرینات کششی زانو

این تمرین انعطاف‌پذیری و تحرک زانو را بهبود می‌بخشد. روی یک صندلی بنشینید و پای خود را بالا ببرید تا صاف شود، سپس به آرامی پایین بیاورید.

ورزش های لازم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بالا بردن ساق پا

این تمرین عضلات لگن و زانو را تقویت می‌کند. به پشت دراز بکشید و پای خود را صاف کنید و بلند کنید، سپس به آرامی پایین بیاورید.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

تمرینات ایزوتونیک

این تمرین عضلات  چهارسر ران را تقویت می‌کند و عملکرد زانو را بهبود می‌بخشد. به پشت دراز بکشید و پاهای خود را دراز کنید، سپس عضلات ران را سفت کنید و 10 ثانیه نگه دارید.

محدودیت‌های ورزشی بعد از تعویض مفصل زانو

آیا می توانید بعد از جراحی تعویض مفصل زانو زیاد راه بروید؟

باید به یاد داشته باشید که هر فعالیتی را با اعتدال انجام دهید. راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو یک فعالیت توصیه‌شده است، اما نباید به زانوی خود فشار زیادی وارد کنید. با گام‌های کوچک و قابل کنترل شروع کنید و به تدریج مسافت و زمان پیاده‌روی را افزایش دهید.

مراقبت بعد از عمل زانو

  • از دویدن یا پریدن خودداری کنید.
  • تمرینات آبی یا شنا انجام دهید.
  • از ورزش‌هایی که تغییر جهت سریع دارند، اجتناب کنید.
  • وقتی توانستید بدون کمک راه بروید، دوچرخه‌سواری را امتحان کنید.
  • از راه رفتن روی سطوح ناهموار خودداری کنید.
  • از فعالیت‌هایی با خطر بالای افتادن دوری کنید.

مراجع:

https://www.orthobethesda.com/