در دنیای پزشکی، زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی یکی از چالش‌های مهم به شمار می‌رود، به ویژه در زمینه جراحی‌های پیچیده مانند تعویض مفصل زانو.عمل تعویض مفصل زانو یکی از جراحی‌های رایج است که به منظور بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مشکلات زانو انجام می‌شود. با این حال، مدت زمان انتظار عمل تعویض مفصل زانو، یکی از چالش‌های جدی به شمار می‌آیدبا بروز صف‌های طولانی، بسیاری از بیماران ناچار به تحمل تاخیرهای طولانی در دسترسی به جراحی هستند که این موضوع می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای آن‌ها به همراه داشته باشد و کیفیت زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار دهد. به‌علاوه، در این راستا، مشاوره مناسب از سوی پزشکان می‌تواند نقش حائز اهمیتی در مدیریت این دوره‌های انتظار و بهبودی ایفا کند.

کاهش زمان انتظار عمل های جراحی

بهبود تجربه و رضایت بیماران از سیستم‌های مراقبت بهداشتی یکی از اهداف اصلی حوزه سلامت هرکشور است. کاهش زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود تجربه بیمار داشته باشد، زیرا مردم نمی‌خواهند برای تشخیص و درمان مشکلاتشان مدت طولانی منتظر بمانند و به همین دلیل کاهش این زمان می‌تواند به بهبود سلامت آن‌ها کمک کند.

عوامل موثر بر تاخیر در جراحی

طولانی شدن زمان انتظار می‌تواند برای انواع خدمات بهداشتی اتفاق بیافتد و اغلب ناشی از تقاضای بیشتر نسبت به عرضه خدمات است. این مشکل ممکن است به دلیل محدودیت‌های ظرفیت، ناکارآمدی در فرایندها و ارائه خدمات و یا شرایطی مانند پاندمی‌ها ایجاد شود که در نتیجه آن، صف‌های انتظار طولانی شکل می‌گیرد. در برخی از کشورها، بیماران ممکن است به دلیل طولانی بودن زمان انتظار به خدمات درمانی خصوصی روی بیاورند که این امر می‌تواند نابرابری‌هایی در دسترسی به خدمات ایجاد کند.

زمان انتظار برای عمل تعویض مفصل زانو

وضعیت زمان انتظار خدمات درمانی در کشورهای مختلف

در ژاپن، هر سه سال یک بار نظرسنجی از تجربه بیماران انجام می‌شود که شامل بررسی زمان انتظار برای دریافت خدمات نیز می باشد. نتایج آخرین نظرسنجی در سال 2017 نشان داد که 56 درصد از بیماران در عرض یک هفته پس از ویزیت پزشک بستری شدند، در حالی که 13 درصد بیش از یک ماه منتظر ماندند. اصلی‌ترین دلایل انتظار بیش از یک ماه شامل کمبود منابع مانند تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات تشخیصی و مشکلات شخصی ببیماران بوده است.

مقایسه زمان انتظار جراحی ها بین کشورها

در برخی از کشورها، اختلاف زیادی در زمان انتظار برای خدمات بهداشتی عمومی و تخصصی وجود دارد. طبق یک نظرسنجی که در سال 2016 در 11 کشور انجام شد، بیشتر افراد در همان روزی که با مطب پزشک تماس گرفتند، توانستند از پزشک معالج پاسخ خود را دریافت کنند. اما این روند پاسخگویی در کشورهایی مانند سوئیس ، آلمان و هلند برای بیماران راحت‌تر بود.
در زمینه مراقبت‌های تخصصی، زمان انتظار برای دریافت نوبت متخصص نیز بین کشورها متفاوت بود. در سال 2016، بیش از 60 درصد از مردم در کانادا و نروژ یک ماه یا بیشتر منتظر قرار ملاقات تخصصی بودند، در حالی که این عدد در سوئیس، آلمان و هلند حدود 25 درصد بود.

زمان انتظار برای عمل تعویض مفصل زانو

زمان انتظار عمل تعویض مفصل زانو و لگن


نتایج جمع‌آوری‌شده در مورد زمان انتظار برای جراحی‌های انتخابی(غیر اورژانسی) نشان می‌دهد که این زمان در 17 کشور تفاوت معناداری دارد. میانگین زمان انتظار برای جراحی‌های جزئی در سال 2018 حدود 95 روز، و برای جراحی‌هایی مانند تعویض مفصل لگن 110 روز و زمان انتظار عمل تعویض مفصل زانو 140 روز بود. دانمارک، هلند، ایتالیا و مجارستان کمترین زمان انتظار را در این بین داشتند، در حالی که استونی، لهستان و شیلی بالاترین زمان‌ها را گزارش کردند.

زمان انتظار جراحی تعویض مفصل زانو
زمان انتظار جراحی تعویض مفصل زانو

میانگین زمان انتظار برای تعویض مفصل لگن در دانمارک، مجارستان، ایتالیا و هلند حدود 50 روز بود، اما این عدد در استونی و شیلی به 240 روز (حدود 8 ماه) می‌رسید. همچنین، میانگین زمان انتظار عمل تعویض مفصل زانو در ایتالیا، دانمارک و هلند حدود 50 روز بود، در حالی که در استونی به 460 روز (حدود 15 ماه) و در شیلی به 840 روز (حدود 28 ماه) رسید.

تاثیر شدت بیماری بر زمان جراحی

در همه کشورها، بیمارانی که به درمان فوری‌تری نیاز دارند، معمولاً زمان انتظار کوتاه‌تری دارند. اولویت‌بندی بیماران نه تنها بر اساس نوع درمان بلکه بر اساس وضعیت بیماری نیز انجام می‌شود. به عنوان مثال، بیماران سرطانی معمولاً زمان کمتری نسبت به بیمارانی که به تعویض مفصل لگن نیاز دارند منتظر می‌مانند.

نتایج نشان می‌دهد که در برخی کشورها، مانند اسلوونی و استونی، اکثر بیماران (بیش از 80٪) بیش از سه ماه برای جراحی تعویض مفصل منتظر مانده‌اند، در حالی که این رقم در سوئد و نیوزلند کمتر از 25 درصد است.

این مقایسه‌ها نشان می‌دهد که زمان انتظار در سیستم‌های بهداشتی عمومی همچنان چالشی است که نیازمند توجه و بهبود است تا بیماران سریع‌تر به درمان‌های لازم دسترسی پیدا کنند و تجربه بهتری از خدمات بهداشتی داشته باشند.

مراجع:

https://www.oecd-ilibrary.org