یکی از جدی ترین عارضه هایی که بیماران عمل تعویض مفصل با آن مواجه می شوند، عفونت است. اگرچه عفونت بعد از عمل تعویض مفصل زانو فقط در درصد کمی از افراد رخ می دهد اما می تواند دوره نقاهت را طولانی کند و بهبودی را مختل سازد.عفونت ممکن است در محل زخم یا اطراف پروتز بروز پیدا کند. ممکن است در بیمارستان یا بعد از مرخص شدن در خانه رخ بدهد. حتی احتمال دارد سال ها بعد از جراحی اتفاق بیوفتد. هر عفونتی در بدن شما می تواند روی تعویض مفصل شما تاثیر بگذارد.

انواع درمان عفونت

عفونت های خفیف در محل زخم عموماً با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. عفونت های بزرگ یا عمیق ممکن است نیاز به جراحی و برداشتن پروتز داشته باشند.قبل از جراحی، نگرانی های خود را به طور کامل با جراح ارتوپد خود در میان بگذارید و از او راهنمایی بخواهید.

در این ویدئو می توانید اطلاعات بیشتری درباره عفونت و راه های پیشگیری از آن را کسب کنید.

علائم عفونت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

علائم و نشانه های تعویض مفصل عفونی عبارتند از:

  • افزایش درد یا سفتی
  • تورم
  • گرمی و قرمزی اطراف زخم
  • تخلیه زخم (خون، چرک یا مایعات دیگر که از زخم خارج می شود)
  • تب، لرز و تعریق شبانه
  • خستگی
  • معاینه پزشکی

هنگامی که به عفونت مفصل مشکوک می‌شوید، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب شانس نگه‌داشتن پروتز را افزایش می‌دهد. پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی دقیق انجام خواهد داد.

عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها به پزشک خود اطلاع دهید.

احتمال عفونت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

هر گونه عفونت در بدن شما می تواند به پروتز شما سرایت کند. عفونت ها توسط باکتری ایجاد می شوند. اگرچه باکتری‌ها در دستگاه گوارش و روی پوست ما فراوان هستند، اما معمولاً توسط سیستم ایمنی بدن کنترل می‌شوند. به عنوان مثال، اگر باکتری ها وارد جریان خون ما شوند، سیستم ایمنی بدن ما به سرعت واکنش نشان می دهد و باکتری های مهاجم را از بین می برد.

با این حال، از آنجایی که پروتزها از فلز و پلاستیک ساخته شده‌اند، برای سیستم ایمنی بدن دشوار است که به باکتری‌هایی که به این می‌رسند حمله کند. باکتری ها دوست دارند به فلز بچسبند. از آنجایی که پروتز فلزی هیچ جریان خونی دریافت نمی کند، سیستم ایمنی بدن ما به سختی می تواند باکتری را شناسایی کند، بنابراین نمی داند چگونه به آن واکنش نشان دهد و آن را بکشد. اگر باکتری ها به پروتزها دسترسی پیدا کنند، ممکن است تکثیر شوند و منجر به عفونت مفصل شوند.

علیرغم آنتی بیوتیک ها و درمان های پیشگیرانه، بیماران مبتلا به تعویض مفصل عفونی اغلب برای درمان عفونت نیاز به جراحی دارند.

عفونت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

علت عفونت بعد از عمل تعویض مفصل

زانو یا لگن بیمار ممکن است در طول زمان جراحی یا هر زمانی از هفته ها تا سال ها پس از جراحی عفونی شود.

رایج ترین راه های ورود باکتری ها به بدن عبارتند از:

  • از طریق شکستگی یا بریدگی در پوست
  • در طول عملیات دندانپزشکی (مانند کشیدن دندان)
  • از طریق زخم های ناشی از سایر عمل های جراحی

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت بعد از عمل تعویض مفصل زانو هستند. عواملی که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند عبارتند از:

  • نقص ایمنی (مانند HIV یا لنفوم)
  • دیابت قندی
  • بیماری عروق محیطی (گردش خون ضعیف در دست و پا)
  • درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند شیمی درمانی یا کورتیکواستروئیدها)
  • چاقی

تست های تشخیص عفونت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

تست های تصویربرداری اشعه ایکس و اسکن استخوان می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا عفونت در پروتز وجود دارد یا خیر.

تست های آزمایشگاهی: آزمایش خون می تواند به شناسایی عفونت کمک کند. به عنوان مثال، علاوه بر آزمایشات معمول خون مانند (CBC)، جراح شما احتمالاً دو آزمایش خون را برای اندازه گیری التهاب در بدن شما تجویز می کند:

  • (CRP)
  •  (ESR)

اگرچه هیچ یک از آزمایش‌ها وجود عفونت را تأیید نمی‌کند، اما اگر CRP و یا ESR بالا باشد، این ظن را ایجاد می‌کند که ممکن است عفونت وجود داشته باشد. اگر نتایج این آزمایشات طبیعی باشد، بعید است که مفصل شما عفونی شده باشد.

علاوه بر این، پزشک مایع مفصل شما را برای کمک به شناسایی عفونت تجزیه و تحلیل می کند. برای این کار از یک سوزن برای کشیدن مایع از لگن یا زانو استفاده می کنند. مایع زیر میکروسکوپ از نظر وجود باکتری بررسی می شود و به آزمایشگاه ارسال می شود. در آنجا، بررسی می شود تا ببینیم آیا باکتری یا قارچ از مایع رشد می کند یا خیر.

این مایع همچنین برای حضور گلبول های سفید خون مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در مایع نرمال لگن یا زانو، تعداد کمی گلبول سفید وجود دارد. وجود تعداد زیادی گلبول سفید (به ویژه سلول هایی به نام نوتروفیل) نشان می دهد که مفصل ممکن است عفونی شده باشد. این مایع همچنین ممکن است برای پروتئین های خاصی که در هنگام عفونت وجود دارد، آزمایش شود.

فناوری های دیگر مانند Synovasure نیز ممکن است برای آزمایش مایع سینوویال استفاده شود. سینووازور آزمایشی است که به دنبال پروتئین خاصی در مایع سینوویال برای کمک به تشخیص وجود عفونت است.

اسپیسرها با سیمان استخوانی ساخته می شوند که حاوی آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها به داخل مفصل و بافت های اطراف جریان می یابند و به مرور زمان به از بین بردن عفونت کمک می کنند.

بیمارانی که تحت عمل جراحی مرحله‌ای قرار می‌گیرند، معمولاً قبل از کاشت یک مفصل مصنوعی جدید، به حداقل 6 هفته آنتی‌بیوتیک IV یا احتمالاً بیشتر نیاز دارند.

درمان عفونت بعد از عمل تعویض مفصل

درمان با روش های غیر جراحی

در برخی موارد فقط پوست و بافت های نرم اطراف مفصل عفونی می شوند و عفونت به عمق خود مفصل مصنوعی سرایت نکرده است. به این “عفونت سطحی” می گویند. اگر عفونت زود تشخیص داده شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) یا خوراکی تجویز کند.

این درمان میزان موفقیت خوبی برای عفونت های سطحی اولیه دارد.

درمان با جراحی

عفونت هایی که فراتر از بافت های سطحی هستند و به مفصل مصنوعی دسترسی عمیق پیدا می کنند، تقریباً همیشه نیاز به درمان جراحی دارند.

دبریدمان: عفونت‌های عمیقی که زود تشخیص داده می‌شوند (در طی چند روز پس از شروعشان)، و آن‌هایی که در عرض چند هفته پس از جراحی اصلی رخ می‌دهند، گاهی اوقات ممکن است با شستشوی مفصل از طریق جراحی درمان شوند.

در طی این روش که دبریدمان نامیده می شود، جراح تمام بافت های نرم آلوده را برمی دارد.

ایمپلنت کاملاً تمیز می شود و آسترها یا اسپیسرهای پلاستیکی جایگزین می شوند.

پس از عمل، آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) برای تقریباً 6 هفته تجویز می شود.

جراحی مرحله ای: به طور کلی، هر چه مدت زمان عفونت بیشتر باشد، درمان بدون برداشتن پروتز دشوارتر است.

عفونت‌های دیررس (آنهایی که ماه‌ها یا سال‌ها پس از جراحی تعویض مفصل رخ می‌دهند) و عفونت‌هایی که برای مدت طولانی‌تر وجود داشته‌اند، تقریباً همیشه نیاز به جراحی مرحله‌ای دارند.

مرحله اول این درمان شامل:

  • برداشتن ایمپلنت
  • شستشوی مفصل و بافت های نرم
  • قرار دادن اسپیسر آنتی بیوتیک
  • آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV).

اسپیسر آنتی بیوتیکی وسیله ای است که برای حفظ فضای طبیعی و هم ترازی که در مفصل قرار می گیرد. همچنین راحتی و تحرک بیمار را در حین درمان عفونت بهبود می بخشد.

جراحان ارتوپد از نزدیک با سایر پزشکان متخصص در بیماری های عفونی همکاری می کنند. این پزشکان بیماری های عفونی به تعیین موارد زیر کمک می کنند:

  • کدام آنتی بیوتیک (ها) را مصرف خواهید کرد
  • این که آیا آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی (از طریق لوله ای که در بازو قرار داده شده است) یا خوراکی (از طریق دهان مصرف می شود) باشد.

مدت زمان درمان عفونت بعد از عمل تعویض مفصل

آنها همچنین آزمایش خون دوره ای را برای ارزیابی اثربخشی درمان آنتی بیوتیکی تجویز خواهند کرد.

هنگامی که جراح ارتوپد شما و پزشک بیماری های عفونی تشخیص دهند که عفونت درمان شده است (این معمولا حداقل 6 هفته طول می کشد)، شما باید تحت جراحی Revision برای جایگذاری پروتز زانو یا لگن قرار بگیرید.

در طول جراحی Revision، جراح شما به صورت زیر عمل می کند:

  • برداشتن اسپیسر آنتی بیوتیک
  • شستشوی مفصل و بافت نرم
  • اجزای جدید تعویض مفصل زانو یا لگن جایگذاری می شود

جراحی تک مرحله ای. در این روش، پروتزها برداشته می شوند، مفصل شسته می شود (دبرید) و پروتزهای جدید در یک مرحله قرار می گیرند.

پیشگیری از عفونت بعد از عمل تعویض مفصل

در زمان جراحی تعویض مفصل، اقدامات متعددی توسط تیم مراقبت های بهداشتی شما برای به حداقل رساندن خطر عفونت انجام می شود.. مهمترین اقدامات شناخته شده برای کاهش خطر عفونت پس از تعویض کامل مفصل عبارتند از:

انتی بیوتیک برای عفونت مفصل

آنتی بیوتیک ها در عرض 1 ساعت پس از شروع جراحی (معمولا یک بار در اتاق عمل) داده می شود و در فواصل زمانی 24 ساعت پس از عمل ادامه می یابد.

زمان عمل کوتاه

کارایی عمل توسط جراح به کاهش خطر عفونت با محدود کردن زمان جراحی مفصل کمک می کند. همچنین تصور می‌شود که محدود کردن تعداد پرسنل اتاق عمل که وارد و خارج می‌شوند، خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

استفاده از تکنیک های دقیق استریل و استریل کردن ابزار

مراقب باشید که محل عمل استریل باشد، ابزار اتوکلاو شده (استریل) شده و در معرض هیچ گونه آلودگی قرار نگیرند، و پروتزها برای اطمینان از استریل بودن آنها بسته بندی شده اند.

غربالگری بینی قبل از عمل برای کلونیزاسیون باکتریایی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آزمایش وجود باکتری (به ویژه گونه استافیلوکوکوس) در مجاری بینی چند هفته قبل از جراحی ممکن است به جلوگیری از عفونت مفصل کمک کند. در موسساتی که این کار انجام می شود، به بیمارانی که استافیلوکوک در مجرای بینی خود دارند، قبل از جراحی پماد ضد باکتری داخل بینی داده می شود. نوع باکتری که در مجرای بینی یافت می شود ممکن است به پزشک شما کمک کند تا در زمان جراحی به شما آنتی بیوتیک داده شود.

بایدها و نباید ها قبل از عمل

همچنین کارهایی وجود دارد که باید (و نباید) در خانه قبل از انجام عمل انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت بعد از عمل تعویض مفصل را کاهش دهید:

شستشوی کلرهگزیدین قبل از عمل

شواهدی وجود دارد که شستشوی خانه با محلول کلرهگزیدین در روزهای منتهی به جراحی ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند. اگر مشخص شود که بیماران دارای انواع خاصی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک روی پوست یا مجرای بینی خود هستند جراح شما در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.

نشانه های عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

ارزیابی پوست

در هفته‌های منتهی به عمل جراحی، هرگونه تحریک پوستی روی اندام تحت عمل، از جمله بریدگی، خراش، بثورات یا گزش حشرات را به پزشک خود اطلاع دهید. هر گونه شکستگی در پوست به باکتری ها فرصت ورود به بدن و ایجاد عفونت را می دهد و اگر عفونت داشته باشید، عمل شما لغو می شود.

روز جراحی خود، در آینه به تمام پوست خود از جمله در ناحیه کشاله ران، زیر سینه ها، پشت زانوها و زیر بازوها نگاه کنید. هر نشانه غیر طبیعی را به پزشک خود گزارش دهید.ناحیه جراحی را اصلاح نکنید. اگر اصلاح لازم باشد، در بیمارستان انجام می دهند.

منابع:

https://orthoinfo.aaos.org