عمل تعویض مفصل زانو یک روش درمانی برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت پیشرفته است. تقاضا برای عمل تعویض مفصل زانو در حال افزایش است و پیش بینی می شود هرساله در همه کشور ها رو به رشد باشد. این جراحی روش درمانی بسیار موثری برای زانو درد بوده است و بیماران معمولاً بهبود یافته و قادر به انجام فعالیت های فیزیکی خواهند بود.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد از جمله مزایای عمل تعویض مفصل زانو تاثیرات مثبت زیادی مثل بهبود وضعیت قلب و عروق بیمار، بازگشت به فعالیت های بدنی،  افزایش تراکم استخوان ران،  بهبود کیفیت استخوان پاشنه، فعال کردن عضلات چهارسر ران، و ایجاد تعادل بیشتر بدن در حالت ایستایی برای بیمار به همراه دارد. افزایش کیفیت زندگی بعد از عمل تعویض مفصل زانو و امید به زندگی در بیماران استئوآرتریت که تحت عمل تعویض مفصل قرار گرفته اند می تواند ازفواید چشم گیر این جراحی ها باشد.

فعالیت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

فواید عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو معمولاً منجر به افزایش کیفیت زندگی ، درد کمتر و تحرک بهتر در بیمار می شود.

عمل جراحی تعویض مفصل به شما کمک کند فعال بمانید و به طیف گسترده ای از فعالیت های عادی که قبلاً از آنها لذت می بردید بازگردید، مانند:

  • پیاده روی
  • دوچرخه سواري
  • شنا كردن
  • یوگا
  • قایقرانی
  • باغبانی


بر اساس گزارش   (AAOS ) آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا بیش از 90% از زانوهای بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل قرار گرفته اند، پس از 15 سال هنوز به خوبی کار می‌کنند و این آمار بعد از 25 سال تقریباً 82٪ است. این یکی از بالاترین نرخ های موفقیت در جراحی های پزشکی است و از این جهت عمل تعویض مفصل یکی از موفق ترین یافته های علم پزشکی محسوب میشود.

ورزش بعد از عمل تعویض مفصل زانو

اخیرا بر روی 326 نفر از بیمارانی که در ژاپن تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار گرفتند مطالعه ای انجام شد که نشان میدهد میانگین طول عمر این افراد نسبت به طول عمر متوسط مردم ژاپن افزایش یافته است. در این بررسی ها مشخص شد:

  1. سن بیمار در زمان انجام عمل تعویض مفصل به طور قابل توجهی با طول عمر وکاهش عوارض بعد از جراحی مرتبط است.
  2.  بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل قرار گرفتند، طول عمر بیشتری نسبت به جمعیت عمومی داشتند. تحقیقات نشان دادند که کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با تعویض مفصل زانو بهبود داشته و بیماری های قلبی عروقی آن ها کاهش یافته است.

همه چیز درباره عمل تعویض مفصل زانو

بیماران بعد از عمل تعویض مفصل میانگین طول عمر بیشتر و نرخ امید به زندگی بالاتری نسبت به بقیه افراد در همان گروه سنی داشته اند. به عبارت دیگر عدم انجام جراحی تعویض مفصل زانو به دلیل کاهش فعالیت بدنی و ایجاد عوارض جانبی تاثیرات منفی در سلامتی بیمار خواهد داشت که در نهایت میتواند منجر به کاهش طول عمر بیمار گردد.

در مطالعه ای که توسط کلینیک کلیولند آمریکا صورت گرفته است،  طول عمر بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل قرار می گیرند و  بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو را در بازه زمانی 10 سال مقایسه کردند. داده ها نشان میدهد که بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار گرفته اند از نظر آماری میزان میانگین طول عمر بیشتری  نسبت به بیماران مبتلا به استئوآرتریت ، داشته اند.  با بررسی عواقب و تاثیرات آرتروز بر سبک زندگی و وضعیت جسمانی بیمار متوجه اهمیت عمل تعویض مفصل زانو می شویم .

با افزایش درد مفاصل و کاهش تحرک، بیمار به احتمال زیاد بی تحرک است و در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و سایر شرایطی قرار می گیرد که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. این یافته امید جراحان و بیماران را تقویت می کند که تعویض موفقیت آمیز مفصل در زمان مناسب نه تنها می تواند کیفیت زندگی بیماران را افزایش دهد، بلکه طول عمر آنها را افزایش می دهد.                                                                                                                                    

تاثیرات عمل تعویض مفصل در زمان مناسب

  مطالعاتی مانند این، در جهت افزایش آگاهی بیماران در زمینه مزایای عمل تعویض مفصل زانو است. در همین راستا دکتر    Piuzzi جراح متخصص کلینیک کلیولند می گوید: ما نمی‌خواهیم فرصت بهبود سلامت بیماران و افزایش بالقوه طول عمر آنها را از دست بدهیم.

بهبود زندگی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

زمان مناسب عمل تعویض مفصل زانو

عواملی مثل کهولت سن، نوع جراحی، بیهوشی و سایر بیماری‌های همراه، (عمدتاً بیماری عروق کرونر و نارسایی مزمن قلبی) در بروز عوارض بعد از عمل تعویض مفصل در بیمار نقش مهمی دارند. در صورتی که بیماران با تشخیص زودتر بیماری و اقدام به درمان ، امکان انجام عمل تعویض مفصل را در سن مناسب داشته باشند ، با بهبود کیفیت حرکت و زندگی قادر خواهند بود سال های بیشتری از عمر خود را با انجام فعالیت های دلخواه سپری کنند.

منبع :

https://www.healthline.com