عمل تعویض مفصل زانو را انجام داده اید و حالا زمان بازگشت به زندگی عادی رسیده است. عمل تعویض مفصل، جراحی راحتی نیست و برای ریکاوری و بهبود نیاز به زمان دارد. اما وقتی قصد سفر دارید ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه مدت بعد از عمل تعویض مفصل زانو می توانم به مسافرت بروم؟ آیا مسافرت بعد از عمل تعویض مفصل باعث زانو درد می شود؟

زمان مسافرت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

 در ماه های اول بعد از جراحی، ممکن است نگران سفر رفتن باشید. یکی از نگرانی ها نشستن طولانی مدت در ماشین یا صندلی هواپیما و خطر تشکیل لخته خون در پای شما است. چندین مطالعه نشان داده اند که در صورت انجام اقدامات مناسب، بدون ریسک ایجاد لخته خون اکثر بیماران، می توانند بلافاصله پس از عمل تعویض مفصل زانو سفر کنند.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل

بعضی از شرایط، احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد، از جمله:

  • داشتن تجربه قبلی لخته شدن خون
  • سابقه خانوادگی
  • جراحی، بستری شدن در بیمارستان یا جراحت اخیر
  • استفاده از درمان جایگزینی هورمونی
  • بارداری فعلی یا در گذشته نزدیک
  • سن بالا
  • چاقی
  • سرطان و شیمی درمانی
  • بیماری جدی (به عنوان مثال، نارسایی قلب یا بیماری التهابی روده)

اگر عوامل ریسکی زیادی برای لخته شدن خون دارید، مهم است که قبل از عمل تعویض مفصل در مورد برنامه های سفر پس از جراحی با پزشک خود صحبت کنید زیرا   DVT  (لخته شدن خون)  یک نگرانی جدی است. این موضوع می تواند بر انتخاب داروی شما توسط جراح برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از جراحی تأثیر بگذارد.

مراقبت بعد از عمل زانو


می توانید با اقدامات زیر از لخته شدن خون در مسافرت پیشگیری کنید:

  • در صورت امکان هر 2 تا 3 ساعت یکبار بایستید یا راه بروید.
  • اگر با ماشین سفر می کنید، استراحت هایی را در برنامه سفر خود قرار دهید تا حرکات کششی و پیاده روی انجام دهید.اگر با هواپیما سفر می کنید یک یا دوبار در طول پرواز سعی کنید از جایتان بلند شده و در راهرو قدم بزنید.
  • در حالی که نشسته اید عضلات ساق پا را ورزش دهید و پاهای خود را دراز کنید و این تمرینات را امتحان کنید:
    • در حالی که انگشتان پا روی زمین قرار دارند، پاشنه های خود را بالا و پایین بیاورید.
    • در حالی که پاشنه های خود را روی زمین نگه داشته اید، انگشتان پا را بالا و پایین بیاورید.
  • ماهیچه های پای خود را سفت و  سپس رها کنید.
راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو

اکثر بیماران پس از چند هفته پس از جراحی احساس راحتی و ایمنی بیشتری می کنند. میزان راحتی شما نقش مهمی در تعیین زمان رفتن به سفر دارد. در چند هفته پس از جراحی در هنگام سفر ممکن است درد، سفتی و تورم بیشتری را در زانوی خود حس کنیدکه البته کوتاه مدت خواهد بود. در هر حال باید برنامه ای برای رفع هر گونه افزایش درد داشته باشید. بسته به پیشرفت بهبودی زانو، ممکن است استفاده از عصا یا واکر در هنگام سفر شرایط را برای شما آسان‌تر کند ، حتی اگر قبل از سفر از آنها استفاده نمی‌کردید.

هنگام سفر بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه نکاتی را باید رعایت کنم؟


به طور کلی، چه قصد سفر طولانی داشته باشید یا نه، احتمال ایجاد لخته خون بلافاصله پس از جراحی وجود دارد. در صورت رعایت اقدامات مناسب، می توان این خطرات را به حداقل رساند و امکان سفر را فراهم کرد. این اقدامات شامل استفاده از جوراب‌های ساق بلند طبی، دستگاه‌های مخصوص فیزیوتراپی (مثل کامپرشن تراپی) و مصرف داروهای رقیق‌کننده‌های خون (با تجویز پزشک) برای جلوگیری از لخته شدن خون باشد. توصیه می کنیم در سفر به استفاده از این روش های پیشگیرانه ادامه دهید. موارد زیر اقدامات دیگری است که می تواند مفید باشد:

  • فشار دادن ساق پا و تمرین پمپ مچ پا را انجام دهید تا گردش خون در پاهای شما ایجاد شود.
  • زانوهایتان را به سمت سینه بکشید تا پاهایتان کشیده شود.
  • نوشیدن مایعات فراوان مانند آب و آبمیوه و اجتناب از نوشیدن قهوه و الکل.
فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

دستگاه کامپرشن تراپی

اگر قصد دارید بعد از تعویض مفصل به سفر بروید، لطفاً قبل از عمل جراحی، این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

عبور راحت از امنیت فرودگاه با پروتز لگن یا زانو

پروتز شما ممکن است دستگاه‌های تشخیص فلز در فرودگاه را فعال کند که البته مشکل ساز نیست چون کارکنان امنیتی فرودگاه آگاهی لازم در این شرایط را دارند. بنابراین بهتر است:

به نیروی امنیتی اطلاع دهید که در بدن تان پروتز دارید و محل آن را مشخص کنید . بعد از آن شما توسط یک دستگاه فلزیاب دستی بازرسی بدنی می شوید یا از گیت های ویژه ای که اشعه ایکس دارند عبور می کنید.

کارت شناسایی همراه بیمار خود را همراه داشته باشید

همچنین شما میتوانید از جراح ارتوپد یا شرکت تامین کننده مفصل مصنوعی درخواست صدور کارت همراه بیمار برای پروتز خود بکنید. این در این کارت نام، تاریخ جراحی، نام جراح و نوع پروتز کاشته شده ذکر می‌شود. همچنین بیان می کنند که پروتز ممکن است دستگاه های تشخیص فلز را فعال کند. در صورت نیاز به ارائه مدرکی مبنی بر پروتز خود، هنگام سفر کارت همراه بیمار خود را به همراه داشته باشید.

کاربرد مهم دیگر این کارت در مواقع اورژانسی است که ممکن است نیاز به درمان مجدد پیدا کنید. در صورت بروز هر گونه آسیب بعد از جراحی، مانند شکستگی، عفونت یا تصادف، کارت همراه بیمار شما  اطلاعات مورد نیاز مانند نوع پروتز و تاریخ جراحی را در اختیار تیم پزشکی قرار میدهد.

برنامه‌ریزی سفر

برای عبور راحت‌تر از گیت‌های امنیتی، زمان بیشتری را در نظر بگیرید و با رعایت این نکات و اقدامات، می‌توانید با اطمینان بیشتری بعد از عمل تعویض مفصل زانو به سفر بروید و از سفر خود لذت ببرید.

مراجع:

https://www.urmc.rochester.edu