پس از جراحی ارتوپدی ، پزشکان تمام تلاش خود را در جهت کاهش و کنترل درد بعد از عمل شما در دوره بهبودی، پیش می گیرند. هر چند باید انتظار داشته باشید که کمی درد داشته باشید، اما با وجود پیشرفت‌هایی که در کنترل درد پدید آمده اکنون برای پزشکان فرآیند آسان تری است و آن‌ها را قادر می‌سازد که درد بیمار را مدیریت کنند. خوشبختانه راه هایی وجود دارد که شما می توانید با انجام آن ها دردتان را تسکین دهید:

  • داروها
  • روش های درمانی غیردارویی

مراقبت های بعد از عمل

برای کنترل درد بعد از عمل ارتوپدی جراح شما عوامل متعددی را که مختص شرایط شما، جراحی و وضعیت سلامتتان را در نظر می گیرد. به همین سبب درمیان گذاشتن ذغدغه ها، انتظارات و سوابق پزشکیتان با پزشک اهمیت زیادی دارد. این مقاله به برخی از روش‌های رایج جایگزین (غیر دارویی)  که ممکن است پزشک برای مدیریت درد توصیه کند، اشاره می کند:

  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست
  • حرکات انفعالی به صورت مداوم
  • طب سوزنی
  • روش های روان شناختی مخصوص مغز و بدن

روش های جایگزین بسیار بیشتری نسبت به آنچه در این مقاله ارائه شده است وجود دارد. جراحان ارتوپدی پیشروهای تحقیقاتی برای کشف روش‌های جدیدتر، ایمن‌تر و مؤثرتر برای کنترل درد غیردارویی هستند.

 تحریک الکتریکی عصب از راه پوست ( تنس) برای کنترل درد بعد از عمل ارتوپدی

 تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (تنس)

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) با استفاده از یک دستگاه خاص، بارهای الکتریکی سطح پایین را از طریق پوست به ناحیه ای از بدن که درد را تجربه می کند، منتقل می کند.

یک سیستم تنس شامل قطعه ایست که با باتری کار می کند و به وسیله سیم به یک جفت الکترود وصل می شود. الکترود ها به سطح پوست شما، در قسمتی که احساس درد دارید وصل می شود.

یک جریان الکتریکی سطح پایین از طریق پوست و در امتداد رشته‌های عصبی شما عبور می‌کند که ممکن است باعث احساس گرما و گزگز شود. یک جلسه معمولی TENS بین 5 تا 15 دقیقه طول می کشد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که TENS در کاهش موارد زیر مفید است:

  • درد بعد از جراحی ارتوپدی
  • دردهای مرتبط با صدمات، مانند شکستگی و رگ به رگ شدن
  • بیماری هایی با درد مزمن، به ویژه کمردرد

TENS به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، استفاده روتین (به طور مداوم) آن توصیه نمی شود. همچنین یک نسخه طب سوزنی از TENS وجود دارد که در آن فشار الکتریکی به جای پدهای الکترود از طریق سوزن های طب سوزنی وارد  می شود. این شکل از TENS “طب سوزنی الکتریکی” یا تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست (PENS) نامیده می شود.

TENS چگونه کار می کند؟

راه های مختلفی برای تسکین درد با TENS وجود دارد:

نظریه کنترل ورودی: برای این که شما درد را احساس کنید، این احساس باید از یک ورودی عبور کند تا به مغز برسد.   به طور معمول، درد می تواند آزادانه از ورودی عبور کند زیرا درد تنها احساسی است که سعی می شود از آن عبور کند. با این حال، اگر ورودی با نوع دیگری از احساس (در این مورد، جریان الکتریکی) پر شود،  ظرفیتش تکمیل می شود و دیگر جایی برای احساس درد برای عبور و رسیدن به مغز نخواهد داشت.

برخی از دانشمندان بر این باورند که TENS با وادار کردن سلول‌های عصبی خاص به ترشح بیشتر مسکن‌های طبیعی بدن به نام «اندورفین» عمل می‌کند. این باعث می شود درد کمتری احساس کنید.

Tens همچنین ممکن است با تغییر نحوه درک حس درد توسط مغز کار کند.

چه زمانی باید از TENS اجتناب کرد؟

اگر درد شما ناشی از مشکلات ذهنی یا عاطفی باشد، TENS ممکن است به خوبی کار نکند. همچنین اگر از اعتیاد به مواد مخدر رنج می برید، ممکن است  Tensبرای شما جواب ندهد.

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر نباید از TENS استفاده شود:

  • وجود کاشتنی های پزشکی در بدن بیمار
  • بارداری
  • بیماری سرع
  • ناتوانی ذهنی
  • درد ناشناخته
کاهش درد بعد از جراحی

حرکت انفعالی مداوم (CPM)

CPM تکنیکی است که در آن مفصل شما به طور مداوم در یک آتل مکانیکی حرکت داده می شود تا از سفتی جلوگیری شود و دامنه حرکتی افزایش یابد. یک دستگاه CPM بدون نیاز به هیچ تلاشی، مفصل شما را برای شما حرکت می دهد.

شواهد پزشکی نشان می دهد در بعضی موارد عدم تحرک، درد پس از عمل را افزایش می دهد.

در نتیجه، حرکت زودهنگام پس از عمل برای بسیاری از مشکلات ارتوپدی می تواند تاثیرگذار باشد.

 ریکاوری بعد از عمل

CPM می تواند در توانبخشی و درمان موارد زیر تاثیر مثبتی داشته باشد:

  • آسیب به غضروف
  • عفونت باکتریایی در داخل مفصل
  • شکستگی در اطراف مفصل

اعتقاد بر این است که CPM :

  • مفصل را تقویت می کند.
  • جلوگیری از تشکیل بافت اسکار (“بافت اسکار”، نوعی بافت جایگزین است که در نتیجه زخم‌ها، جراحات، یا آسیب‌های دیگر به بافت بدن ایجاد می‌شود. این نوع بافت معمولاً تیره‌تر و کمتر انعطاف‌پذیر از بافت عادی است و ممکن است مناطق محدودی از بدن را فرا گیرد. در مواردی، ایجاد بافت اسکار می‌تواند عوارضی مزاحم و زیان‌بار باشد، به عنوان مثال در مواردی که بافت اسکار باعث محدودیت حرکت یا مشکلات دیگر شود.)
  • پیشگیری از کوتاه شدن غیرطبیعی عضله های اطراف مفصل ها

اگر می توانید بدون  CPMبه راحتی حرکت کنید استفاده از آن فایده چندانی ندارد. CPM جایگزینی برای کار با یک فیزیوتراپ با تجربه که برای ارائه تمرینات حرکتی آموزش دیده است، نیست. اگر پزشک شما CPM را تجویز نموده است شما باید زیر نظر یک فیزیوتراپپیست نیز قرار بگیرید.

وقتی جراح به شما CPM  را توصیه می کند مهم ترین زمان برای استفاده از دستگاه CPM در 2 تا 7 روز ابتدایی بعد از جراحی و هر روز به مدت 4-6 ساعت است.

در ابتدا CPM فقط در بیمارستان ها و کلینیک های فیزیوتراپی استفاده می شد، اما امروزه می توان دستگاه CPM  را برای استفاده خانگی خریداری کرد. در حالی که استفاده از CPM  همیشه ضروری نیست اما بسیاری از بیماران از این تجربه درمانی در دوره نقاهت خود سود می برند.

استفاده از طب سوزنی برای کنترل درد بعذ از عمل

طب سوزنی

وقتی طب سوزنی با روش های سنتی تسکین درد ترکیب می شود، ممکن است برای برخی از انواع دردهای مزمن مفید باشد:

  • کمردرد
  • استئوآرتریت
  • فیبرومیالژیا
  • دردعضلانی
  • سندرم تونل کارپال

طب سوزنی همچنین ممکن است در طول توانبخشی بعد از سکته مفید باشد.

نقاط طب سوزنی معمولاً قسمت‌هایی از پوست شما هستند که دارای انتهای عصبی متقاطع زیادی هستند که  عضلات یا استخوان‌های شما را تقویت می کنند . برخی از دانشمندان بر این باورند که این “نقطه های طب سوزنی” دارای ویژگی های الکتریکی خاصی هستند که می توان با استفاده از سوزن های نازک بدون درد آنها را دستکاری کرد.

طب سوزنی به طور معمول حدود 30 دقیقه طول می کشد که برای تسکین و کنترل درد و تورم موضعی و همچنین برای ایجاد احساس آرامش به دلیل ترشح مسکن‌های طبیعی بدن به نام اندورفین استفاده می‌شود.

از آنجایی که هر نقطه طب سوزنی مسئول ایجاد اثرات در نواحی مختلف بدن است، مهم است که با متخصص طب سوزنی خود در مورد محل قرار گرفتن درد و میزان درد آن واضح صحبت کنید. سپس او  می تواند نقطه طب سوزنی صحیح را مورد درمان قرار دهد.

کنترل درد با استفاده از روش های روانشناسی

روش های روانشناختی می تواند به عنوان یک درمان فرعی برای کنترل درد بعد از عمل ارتوپدی موثر باشد. این روش ها می توانند نیاز به دارو را کاهش داده یا از بین ببرند. برخی از قدیمی ترین و بهترین روش های روانشناختی مستند عبارتند از:

  • تکنیک های آرامش بخش
  • تصویرسازی
  • هیپنوتیزم پزشکی

در 18 مطالعه تحقیقاتی پزشکی، هیپنوتیزم ، تصویرسازی یا تکنیک های آرامش بخش برای بهبودی پس از جراحی استفاده شد. در 16 مطالعه (4 مورد جراحی ارتوپدی)، محققان پیشرفت هایی را در بهبودی جسمی و احساسی بیماران ثبت کردند.

این نتایج نشان می‌دهد که روش‌های روان‌شناختی به عنوان یک درمان اضافی برای مدیریت درد، بهبودی پس از جراحی (فیزیکی و عاطفی) و توانبخشی ارتوپدی مؤثر هستند.

به نظر می‌رسد این روش‌ها در جراحی ارتوپدی پتانسیلی دارند که می‌توانند درد را کاهش دهند، نتایج درمان را افزایش دهند و هزینه‌های پزشکی را کاهش دهند.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) تحقیقاتی را ادامه می دهد که دستورالعمل هایی را برای کمک به جراحان و بیماران برای مدیریت درد پس از جراحی ارتوپدی ایجاد می کند. اینها فقط توصیه هایی هستند و ممکن است لزوماً در مورد شما صدق نکنند.

منابع:

https://orthoinfo.aaos.org