چرا افراد به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارند؟یکی از شایع‌ترین دلایل نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن، استئوآرتریت یا آرتروز است. با افزایش سن، مفاصل به تدریج فرسوده می‌شوند و این فرسودگی می‌تواند به درد و ناراحتی در مفصل لگن منجر شود.

مزایای جراحی تعویض مفصل لگن

تأثیر جراحی تعویض مفصل لگن بر کیفیت زندگی

جراحی تعویض مفصل لگن می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد بیمارانی که این جراحی را انجام داده‌اند، بهبود چشمگیری در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند.

پیشرفت‌های فناوری در جراحی تعویض مفصل لگن

پیشرفت‌های اخیر در فناوری جراحی، این عمل را مؤثرتر و ایمن‌تر از همیشه کرده است. شرکت‌هایی مانند جانسون اند جانسون با بهبود تکنیک‌ها و فناوری‌های جراحی، به ارتقای نتایج کمک می‌کنند.

فیلم عمل تعویض مفصل لگن

اکثر عمل های تعویض مفصل لگن منجر به نتایج مثبت می شود!

در جراحی تعویض مفصل لگن، بخش‌های فرسوده و آسیب‌دیده با قطعات جدید و مصنوعی جایگزین می‌شوند. در گذشته، این جراحی چندین ساعت طول می‌کشید و بیمار برای مدت طولانی در بیمارستان بستری می‌شد. اما با پیشرفت‌های اخیر، پروتزهای لگن از مواد قوی‌تری ساخته شده‌اند که دوام بیشتری دارند و قرار دادن آنها در حین جراحی ساده‌تر است.با اینکه بیشتر جراحی‌های تعویض مفصل لگن نتایج مثبتی دارند، ممکن است عوارض نادری نیز رخ دهد که نیاز به جراحی ریویژن (مجدد) داشته باشد.امروزه تعداد بیشتری از افراد جوان تحت عمل تعویض مفصل لگن قرار می گیرند.

امروزه تعداد بیشتری از بیماران جوان تحت جراحی تعویض کامل مفصل لگن قرار می‌گیرند. این جراحی که پیشتر برای افراد بالای 65 سال انجام می‌شد، اکنون در میان افراد 45 تا 54 ساله نیز رایج شده است.

مزایای جراحی تعویض مفصل لگن

دیسپلازی مفصل لگن، یک بیماری شایع در زنان است که در آن قسمت گوی شکل لگن خیلی کم عمق است. معمولاً زنان مبتلا به این بیماری در سنین 40 تا 50 سالگی با عوارض شدید این بیماری دست و پنجه نرم می کنند .در حالی که در گذشته ممکن بود به آنها گفته شود که برای تعویض مفصل لگن خیلی جوان هستند، اکنون این یک روش درمانی معقول برای آن ها به حساب می آید.

دوام پروتزهای لگن

براساس مطالعات منتشر شده در مجله The Lancet، احتمال اینکه مفصل جدید حداقل 25 سال دوام بیاورد، در 77٪ از بیماران بسیار بالاست.

تاثیر مثبت استفاده از ابزارهای پیشرفته در بهبود نتایج جراحی

تحقیقات نشان می‌دهند که حدود نیمی از جراحی‌های ریویژن تعویض مفصل لگن قابل اجتناب هستند. ابزارهای دیجیتالی مانند CUPTIMIZE™ Hip-Spine Analysis  به جراحان کمک می‌کنند تا موقعیت دقیق پروتز را تشخیص داده و نیاز به جراحی مجدد را کاهش دهند.

رباتیک در تعویض مفصل لگن

بهبودی و راه رفتن بعد از عمل جراحی لگن در زمانی کوتاه

برخلاف جراحی تعویض مفصل زانو که معمولاً به چهار تا شش ماه بهبودی نیاز دارد، مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن حدوداً یک ماه است.بیماران معمولاً یک یا دو روز پس از جراحی با واکر یا عصا شروع به راه رفتن می‌کنند. توصیه می‌شود ابتدا 5 تا 10 دقیقه سه تا چهار بار در روز پیاده‌روی کنند و به تدریج این زمان را افزایش دهند. همچنین، برای تقویت عضلات لگن و عادت کردن به مفصل جدید، ممکن است به چند هفته فیزیوتراپی نیاز داشته باشند.

مشورت با پزشک

جراح تعویض مفصل لگن

برای افرادی که با درد لگن دست و پنجه نرم می‌کنند و این درد زندگی روزمره‌شان را مختل کرده است، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنند تا گزینه‌های درمانی را بررسی کنند. به یاد داشته باشید که نتیجه تعویض مفصل به عوامل مختلفی مانند سن، وزن و سطح فعالیت بستگی دارد. فقط یک جراح ارتوپد می‌تواند تشخیص دهد که آیا جراحی تعویض مفصل ضروری است یا خیر.

مرجع:

https://www.jnj.com