چگونه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بهتر بخوابیم؟

خوابیدن بعد از عمل تعویض مفصل زانو ممکن است دشوار باشد، اما برای بهبودی بسیار مهم است. در هنگام خواب، بدن شما فرصتی برای بازسازی و بهبود دارد. در اینجا چند نکته مفید برای خوابیدن بعد از جراحی آورده شده است تا به شما کمک کند بهتر بخوابید و سریع‌تر بهبود یابید.

طرز خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو


خوابیدن به پشت

خشکی زانو بعد از عمل تعویض مفصل

   – بهترین راه برای خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، خوابیدن به پشت است. این وضعیت به شما کمک می‌کند پاهایتان را صاف نگه دارید و جریان خون در محل جراحی را بهبود می‌بخشد.

   – از یک بالش برای بالا نگه داشتن پای خود استفاده کنید. بالش را زیر زانو و ساق پا قرار دهید تا از خم شدن جلوگیری شود. اگر بالش خیلی مسطح است، از چند بالش استفاده کنید یا با پزشک خود در مورد استفاده از فوم مشورت کنید.

خوابیدن به پهلو

خم شدن زانو بعد از عمل زانو

   – پس از چند هفته از جراحی، می‌توانید به پهلو بخوابید. روی پهلوی مخالف زانوی جراحی شده دراز بکشید و چند بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا راحت‌تر بخوابید.

مراقبت بعد از عمل زانو

دارو را یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید: داروها به تسکین درد کمک می‌کنند و زمانی که به خواب می‌روید، اثر آن‌ها شروع می‌شود.

کمپرس یخ استفاده کنید: قبل از خواب، زانوی خود را با یخ سرد کنید تا درد کاهش یابد.


استفاده از بالش طبی شیب‌دار: بالا نگه داشتن پا، جریان خون را بهبود می‌بخشد و به تسکین درد کمک می‌کند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مصرف مایعات را بعد از شام محدود کنید: محدود کردن نوشیدنی‌ها در عصر می‌تواند به کاهش تعداد دفعات رفتن به سرویس بهداشتی در طول شب کمک کند و خواب بهتری داشته باشید.

مدیریت درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

پروتکل‌های مدیریت درد: پس از جراحی از تزریق‌ها برای درد موضعی و همچنین داروهای مخدر و ضدالتهابی استفاده می‌شود. حتماً برنامه مدیریت درد خود را همان‌طور که پزشک تجویز کرده است، دنبال کنید.

کاهش داروهای مسکن: حدود هفته دوم یا سوم بعد از جراحی، وقتی سطح فعالیت افزایش می‌یابد، مصرف داروهای مسکن کاهش می‌یابد. در این مواقع، داروی مسکن را یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

اگر با وجود رعایت این نکات هنوز مشکلات خواب دارید، با جراح خود تماس بگیرید. او می‌تواند به شما در مدیریت بهتر اختلالات خواب و بهبودی پس از جراحی کمک کند.

با رعایت این نکات و مشورت با پزشک خود، می‌توانید خواب بهتری داشته باشید و روند بهبودی خود را سریع‌تر کنید.

مراجع:

https://www.orthobethesda.com/